مراقب خود و نسل آینده باش
شنبه ـ دوشنبه - چهارشنبه (صبح): 10.00 - 12.00
یکشنبه - سه شنبه - پنج شنبه (بعدازظهر): 16.00 - 21.00

پیشگیری از یائسگی زودرس

درمان یائسگی زودرس در اصفهان روشی است که در آن پزشک متخصص زنان و زایمان و یا بیماری های زنان این رویداد پیش از موعد را از طریق آزمایش و اندازه گیری مقدار هورمون ها ، را بررسی می کند تا علت آن را دریابند و برای درمان آن اقدام کنند. هنگامی که زن در سنینی است که قدرت باروری خود را از دست می دهد و تخمدان ها قدرت کافی برای بارور شدن را ندارد یائسگی اتفاق می افتد. یائسگی یک رویداد طبیعی در چرخه زندگی زنان می باشد.

یائسگی در بسیاری از زنان بین سنین 45 تا 55 سالگی آغاز می شود و متوسط سن شروع یائسگی 51 سالگی است. اما یائسگی زودرس معمولا پیش از 45 سالگی اتفاق می افتد.

یائسگی زمانی رخ می دهد که تخمدان ها تولید تخمک را متوقف کنند و میزان هورمون استروژن کم شود. اما استروژن چیست؟ استروژن هورمونی است که چرخه ی تولید مثل را کنترل می کند. هر عاملی که باعث توقف تولید استروتژن شود، می تواند منجر به یائسگی زودرس شود

علائم نشان دهنده ی یائسگی زودرس

با شناخت علائم و بدن خود می توانید به راحتی از یائسگی زودرس آگاه شوید و نسبت به درمان آن اقدام کنید.

• خونریزی شدید
  • لکه بینی
  • پریودهایی که بیشتر از یک هفته طول می کشند
  • مدت زمان طولانی در بین پریودها

در این موارد به پزشک خود مراجعه کنید تا از مشکلات دیگری که ممکن است موجب بروز این علائم شود، جلوگیری کند.

یائسگی زودرس فقط به یکسری علائم خاص محدود نمیشود. علائم دیگری هم هستند که هشداری برای یائسگی زودرس هستند.

• نوسانات خلقی
  • تغییرات در احساسات و تمایلات جنسی
  • خشکی واژینال
  • مشکل در خوابیدن
  • گرگرفتگی
  • عرق شبانه

چگونه یائسگی زودرس تشخیص داده می شود؟

زمانی که شما با این علائم به پزشک خود مراجعه می کنید پزشک آزمایشاتی برای کمک به تعیین اینکه آیا این علائم مربوط به یائسگی زودرس است یا شرایط دیگر مینویسد. در این آزمایش ها هورمون هایی چک می شود. این هورمون ها شامل :

استروژن

چون در یائسگی میزان استروژن کاهش می یابد به همین دلیل میزان استروتژن چک می شود.

هورمون تحریک فولیکول (FSH).

اگر شما به مدت یکسال قاعدگی نداشته باشید و میزان FSH بالاتر از 30 میلی لیتر باشد، احتمالا دوران یائسگی شما شروع شده باشد. اما تست FSH تک مرحله ایی را بعنوان نتیجه ی قطعی درنظرنمی گیرند.

هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH).

علائم کم کاری تیروئید مشابه علائم یائسگی است. به همین دلیل پزشک معالج سطح هورمون TSH را نیز چک خواهد کرد.

پیشگیری از یائسگی زودرس

درمان و مدیریت یائسگی زودرس

پیشگیری از یائسگی زودرس بسته به تشخیص پزشک و خواست خود بیمار متفاوت است. برای مثال اگر خانمی که دچار یائسگی نابهنگام شده است و به بارداری تمایلی نداشته باشد می توان از قرص های ضد بارداری و یا هورمون درمانی این مشکل را کنترل کرد. قرص های ضد بارداری دوفاز معمولا حاوی استروژن و پروژسترون هستند و می توانند تا حدودی به درمان یائسگی زودرس کمک کنند. روش هورمون درمانی نیز با تولید میزان زیادی هورمون استروژن به درمان این امر کمک می کند. اما اگر خانمی بنا به هر دلیلی با یائسگی زودرس مواجه شده باشد و همچنان تمایل به بارداری داشته باشد برای درمان آن از روش هایی مانند IVF  که در حوزه تخصصی دکتر تعیین جنسیت جنین است ، مورد استفاده قرار می گیرد.

کلام آخر

برای پیشگیری از یائسگی زودرس حتما باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. دکتر سعیده کرد جزی، به عنوان بهترین دکتر متخصص زنان و زایمان در اصفهان، می تواند شما را در درمان یائسگی زودرس به بهترین شکل یاری کند.

هم چنین اگر می خواهید زایمان راحتی داشته باشید می توانید از خدمات زایمان طبیعی راحت در اصفهان و زایمان سزارین در اصفهان ما استفاده کنید.